Hoe up-selling je omzet kan kostenWaarom iedereen even belangrijk is.

Weet tegen wie je het hebt

Er zijn veel verschillende gasten met verschillende wensen en behoeften. Het begint bij het bepalen van je doelgroep. Door het vast stellen van alle verschillende wensen en behoeftes word het mogelijk om hier jouw restaurant op aan te passen. Denk hierbij aan de prijs van je gerechten, soort menu en aankleding van jouw restaurant.

Heb je overal onze whisky proeverij aanbevolen?!”

Up-selling is het verkopen van een duurder product in plaats van een goedkopere eerdere keus. Dit kan bijvoorbeeld door een glas prosecco voor te stellen waar de gast in eerste instantie een huiswijn wilde gaan bestellen. Maar dit kan bijvoorbeeld ook door een whisky voor te stellen voor bij de koffie na een diner. Een team dat dit op een goede manier weet te brengen kan hierdoor snel zorgen voor extra omzet per couvert.

Weer even terug naar de verschillende soorten gasten. Deze gasten hebben allemaal hun eigen budget en uitgavenpatroon waar zij zich comfortabel bij voelen. Wanneer jouw team veel up-sells scoort is dat op korte termijn natuurlijk goed voor extra omzet. Maar het kan je op langere termijn het veelvoudige kosten.

Profiteren op lange termijn

Een paar kleine up-sells gedurende een diner kunnen snel voor een hogere rekening zorgen. Dit kan er vervolgens voor zorgen dat gasten voor een verrassing komen te staan wanneer zij de rekening krijgen. Natuurlijk weten ze dat de rekening hoger word van een extra stokbroodje, specialere wijn of een bon bon bij de koffie. Maar wanneer er een richtlijn is gesteld met betrekking tot de verwachte uitgave kan een hogere rekening toch een slechte invloed hebben. Gasten kunnen zich niet welkom voelen als ze hun diner graag simpel en laag in kosten willen houden. Een omzet van 80 euro is op korte termijn leuker dan 60 euro. Maar wanneer de gasten nooit meer terug komen kan die 1x 80 euro slechter uitpakken dan X maal per jaar 60 euro.

Zorg er voor dat je personeel niet in het wilde weg gaat up-sell’en maar zich bewust is van de doelen en consequenties van een slechte toepassing.

Wat kunnen we voor je doen?

Neem contact met ons op voor een kosteloos en vrijblijvend gesprek.

Kunnen we je hiermee helpen?